Субота, 23.11.2024, 14:34
Приветствую Вас Гість | RSS
Вход на сайт
Поиск
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
 

                     Сайт учителя початкових класів
                    Олени Борисівни Осадчої

Майстер-клас

 

Майстер-клас

"Формування комунікативної компетентності в учнів початкової школи шляхом впровадження в практику роботи науково-педагогічного проекту «Інтелект України» 

 

СЛАЙД №1

Добрий день, шановні колеги! Сьогодні на майстер класі я – Осадча Олена Борисівна, представляю Барвінківську ЗОШ I-III ст.№1.

 СЛАЙД №2  В рідній школі я працюю 28 років. І хоча мій педагогічний стаж здається вже досить поважним, але відчуваю ще не згасла в моєму серці іскорка учительської молодості. Чи хочете дізнатися рецепт цієї молодості? Нагадаю словами видатного педагога Амонашвілі, на лекціях якого я мала честь бути присутньою.

Візьміть чашу терпіння, налийте туди повне серце любові,

 вкиньте дві пригорщі щедрості, хлюпніть гумору, посипте

добром і додайте якомога більше віри - і все те добре

перемішайте. Потім намажте на шматок відпущеного Вам

 життя і пропонуйте всім, кого зустрінете на своємушляху.

 Яка дісталась вже нам робота 

Є в ній і радість, та є й турбота, 

Є вічний пошук, безсонні ночі, 

                                              Та гріють душу дитячі очі.

СЛАЙД №3

Навіщо розділяти навчання і спілкування?Ця думка турбувала і викликала у мене інтерес майже з початку моєї педагогічної діяльності.

СЛАЙД №4    Ніхто з присутніх не буде сперечатися з тим, що людині для досягнення успіху треба вміти займатися самоосвітою, здобувати і критично оцінювати інформацію. Але сучасна успішна людина ні в меншій мірі повинна володіти і навичками співпрацювати в колективі.

СЛАЙД №5   А для цього їй необхідно вміти…

Я буду починати висловлювання,а ви спробуйте закінчити.

Для успішної роботи у колективі людина повинна вміти:

-Вступати у…..контакт

-вести……..діалог,переговори

-володіти навичками роботи у……..групі

-адекватно вести себе…у …будь-яких ситуаціях

-володіти    …….усним і писемним мовленням, а ще краще і декількома мовами.

 

Усі названі нами показники є  основними характеристиками однієї з визначених у Державному стандарті ключових компетенцій-   (до слухачів- Якої? ) правильно…..комунікативної.

СЛАЙД №6

При цьому ми довели, що оволодіння комунікативною компетентністю-необхідна умова формування у майбутньому соціально активної особи.

Тому я і обрала для вивчення та опрацювання таку тему. (Читаю з буклета назву.)

Пропоную вам буклети

А в чому ж полягає актуальність цієї проблеми для вчителів початкових класів? СЛАЙД №7

Вважається, що маленькі учні можуть засвоїти рідну мову як фонетичну і граматичну систему. Однак автоматично використовувати набуті знання у спілкуванні вони здебільшого не вміють.

Діти від 6 до 10 років не завжди адекватно можуть виразити свої думки, що заважає встановленню повноцінного контакту з дорослим або з товаришами.  В той же час саме молодший шкільний вік надзвичайно сприятливий для оволодіння комунікативними навичками……через особливу чуйність до мовних явищ, інтересу до спілкування.   Тому навчання рідної мови і потребує комунікативного спрямування. Давайте разом спробуємо визначити основні ціннісні складові якісного формування комунікації у молодших школярів.

СЛАЙД №8

Перша складова комунікаційного розвитку дитини-це…( до слухачів-Для чого ви наприклад готуєте їжу?? …Бо хочете їсти. Тобто виникла потреба.)Отже, мовлення виникає із потреби «Я хочу спілкуватися на уроці». Це мотиваційна складова.

Для формування дієвих мотивів використовую такі знайомі вам прийоми групової або парної роботи, як вправа «очікування», «мозковий штурм», рефлексія; а також незвичайний початок уроку

(Вправа «Караоке», ігрові та змагальні форми, гумористичні хвилинки).

Пропоную колегам бути сьогодні мені помічниками-учнями 1 класу. Кожен урок читання в проекті «Інтелект України» починається з вправи «Караоке»   …СЛАЙД №9..(проводжу вправу)

Відкрийте зошити, урок 5. Якщо ви готові отримувати нові знання і є бажання вчитися, починаємо наш урок читання.

-З чого ж нам його почати? Треба пісню заспівати. (співаємо)

Коментар Ця вправа допомагає уникнути страху від індивідуальної відповіді і відчути впевненість, розказуючи алфавіт у загальному колі.

Пропоную вам вправу « Ти знаєш, що  ?.......»

Я буду кидати м’яч і той ,у кого він опиниться, закінчить фразу:

Ти знаєш ,що іменник?.......

Коментар. Ця вправа ставить школяра перед необхідністю мовних висловлювань, а ще сприяє розвитку (до слухачів….?) . Так – реакції, швидкості мовлення. Її можна проводити як динамічну паузу. Початок фрази можна обирати в залежності від учбового матеріалу.

СЛАЙД №10

Друга складова комунікативних здібностей-когнітивна

«Я знаю як спілкуватися» - визначається тим , у якій мірі дитина має уявлення про норми та правила ефективного спілкування  в навчальній діяльності.

Перш ніж виконувати будь-яке корпоративне завдання , повторюємо правила поведінки під час роботи в групі або в парі.

Вміння використовувати  уявлення про ефективне спілкування – третя складова формування здібності до спілкування.  Це-   поведінкова складова , «Я вмію спілкуватися»

На кожному уроці планую роботу так, щоб мої вихованці оволодівали основними комунікативно-мовленнєвими уміннями:

СЛАЙД №11

-уміння ставити запитання,

-уміння констатувати, виражаючи погодження, підтвердження

-уміння заперечувати,

-уміння спонукати до дії

-уміння висловлювати оцінні судження.

Цьому сприяє вправа «Провокація». Діти знаходять помилки у роботах казкових героїв , виправляють їх і висловлюють побажання щодо запобігання таким помилкам. Наприклад, на уроці читання проводжу вправу «Фотоапарат». СЛАЙД №12

-Знайдіть у  зошитах 3 завдання.

-Увага на екран. Приготуйте очі-фотоапарати. Дивіться, щоб запам’ятати. Запишіть те, що побачили.-Яка буква стояла у першому віконечку? Удругому? У третьому? Який звук позначає?Діти, зараз на вас ляже велика відповідальність. Уявіть, що ви вчителі . Перевірте  роботу Незнайка, який теж виконував це завдання.

-Щоб ви йому побажали,аби уникати таким помилкам?Спілкування можливе тільки за допомогою …(до слухачів)? – слів ,їх сполучень, речень. Тому кожен навчальний день, на кожному уроці створюю  мовленнєве середовище, де діти опановують рідну мову через мовну діяльність.   СЛАЙД №13

Цьому сприяють такі відомі вправи , як « Іноземець», «Рольова гімнастика», «Будівельники».

Зупинимось на вправі «Іноземець».

-Об’єднайтесь в пари. Розподіліть обов’язки. Один із вас українець, він зачитує фразеологізм. А інший-пробує  уявити себе іноземцем, який усі слова розуміє буквально. Запропонуйте варіанти (увімкніть гумор) , як  їх може трактувати іноземний гість . Попрацюємо в парах.  Роздаю фразеологізми.

Коментар вправа «Іноземець» вчить замислюватись над фразами, які використовуються;розглядати з незвичайного ракурсу те, що нам здається звичним.

А ви виконайте вправу  « Рольова гімнастика»,  

-У зошитах завдання 4.  Треба прочитати склади..як повзе старезна черепаха,      а тепер як скрекоче молода сорока.

-А зараз спробуємо заспівати ці склади. СЛАЙД 14.

Коментар Ця вправа сприяє збагаченню емоційного забарвлення мовлення. СЛАЙД№ 15

Пропоную вам допомогти мені провести вправу «Будівельники»

З’єднайте частини речення.

Коментар Ця вправа вчить дітей будувати речення , пам’ятаючи, що вони мають закінчену думку.

-Моїм дітям дуже подобається вправа «Озвуч мультфільм».

-Спочатку діти слухають казку, слідкуючи за диктором. Потім дивляться уривок мультфільму. Знаходять в тексті речення про переглянуте. Читають їх, переказують. А далі пропоную завдання-Озвучити мультфільм.

-Увага на екран!СЛАЙД № 16 (дивимося фрагмент).  Спробуємо озвучити мультфільм. Ми-звукорежисери. Хто сьогодні спробує озвучити мультфільм. СЛАЙД №16(без звука)

Коментар   Ця вправа вчить будувати власне висловлювання.

На усіх уроках я дивлюся на учнів, як на повноправних партнерів в умовах співпраці.   Це допомагає формувати у них уміння спілкуватися,  обґрунтовувати свої дії і критично їх оцінювати,  самостійно орієнтуватися в рішенні нестандартних завдань. Моя задача - ненав’язливо направляти хід  думок, навчати новим видам діяльності.

Підведемо підсумки. СЛАЙД №17    Чи згодні ви, що комунікаційна компетентність є однією з ключових?  Що її формування актуальне для учнів початкової школи?Що вміння спілкуватися є необхідною і основною умовою майбутнього успіху в житті?Гадаю, під час майстер-класу ви отримали цінну інтерактивну інформацію?Хто з вас зможе використати отримані знання? Я. СЛАЙД №18  Я вдячна вам за співпрацю і бажаю усім, щоб кожен ваш урок приносив задоволення від спілкування із маленькими вихованцями.