.
.
.
У кожної людини є будинок- не просто житло з дахом над головою, а місце, де її люблять і чекають, розуміють і приймають такою, якою вона є.
Одного чудового сонячного вересневого ранку ми з учнями почали створювати свій будинок, в якому нам разом дуже добре. Це наш клас. Він складається з будівельного матеріалу з особливими властивостями: доброти, взаємодопомоги, гумору, чесності. Кожен з нас поклав свою цеглинку в будівництво цього будинку. За ці роки ми встигли здружитися, звикнути один до одного. Ми-це наш клас, в якому 21 буква «Я». Кожен з нас - унікальна ,неповторна особа, єдина у своєму роді. З 2012р я працювала над методичною темою «Розвиток особистості учня початкової школи через розвивальну систему навчання».
На перше місце в роботі ставлю розвиток розвиненої особистості, що включає розвиток мови, мислення, розвиток вміння самостійно працювати, здобувати знання і потрібну інформацію, розвиток вольових якостей, розвиток вміння учитися, розвиток здібностей, інтересів, емоцій, пам’яті.
Ніякі поняття не даю в готовому виді. Знання здобувають учні шляхом пошукової роботи, дослідження. Саме в процесі дослідження, порівняння, аналізу формую найважливіші поняття, розвиваю уміння і навички. . Процес навчання намагалась будувати на осмисленні та усвідомленні знань, на оптимальному поєднанні репродуктивного та творчого підходів до формування предметних вмінь. Чим краще вдавалось вивчити дітей – тим більше намагалась поступово урізноманітнювати і ускладнювати форми, методи та прийоми роботи з учнями, структуру уроків. Перед вчителем стає нелегке завдання - досягти певної психологічної сумісності з учнями, вміти виявити ініціативу і самостійність одних і нерішучість інших. Моє завдання –. навчити всіх, а тому і діяльність учнів на уроці різна. Кожен виконує ту роботу, яка під силу, відстаючому допомагаю, байдужого зацікавлюю. Тобто створюю психологічний комфорт для всіх.
Обов’язковим компонентом моїх уроків є гра. Це здебільшого ігри які дають змогу учням імітувати дії дорослих з предметами (натискати кнопку, переставляти фішку, вести передачу по телевізору, розмовляти по телефону, працювати продавцем, лікарем і т. д.). Приваблюють моїх вихованців словесні дидактичні ігри, які вчать визначати зайві предмети, порівнювати, виділяти частини з цілого.
Бажано, щоб діти усвідомили на уроці новизну, а тоді і виникає інтерес до нового, до пізнання. Для цього застосовую випереджаюче навчання.
Мої учні-активні учасники Всеукраїнського природничого конкурсу «Колосок». Класний колектив отримав грамоту «Найактивніший клас» у математичному конкурсі «Кенгуру».В 2014р.Гарькуша Анастасія –переможець районного етапу конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика.
Народне прислів’я «Добре слово мало коштує, та дорого цінується» для мене є аксіомою в роботі. Крім того, мене надихають слова Едмунда Берка: «Своїм терпінням ми можемо досягти більшого, ніж силою». Саме тому я намагаюсь хвалити моїх малюків за старанність так само, як за досягнення. Я даю їм зрозуміти, що інколи старанність та наполегливість навіть важливіші за результат. Я також допомагаю дітям ставити перед собою реальні, конкретні цілі; даю учням відчути справжню відповідальність (кожна дитина має певні обов’язки в класі). Та головне, я часто говорю своїм учням про те, що вони гарні, добрі, виховані, справжні друзі. І вони стають такими.
Крім того, величезного значення я надаю роботі з книгою. На мою думку, книга – не тільки джерело знань та певного обсягу інформації, а й невичерпна криниця людських почуттів, емоцій та хвилювань, які допомагають кожному читачеві зрозуміти і висловити власні емоції та почуття. Саме тому на уроках читання уже з першого класу я намагаюся приділяти увагу детальному аналізу сюжетної лінії, характерів героїв творів, що вивчаються емоційному забарвленню та палітрі почуттів, які розкриває автор. В позакласному читанні я рекомендую дітям читати твори різних жанрів, науково-популярну літературу, дитячу періодику тощо.
У виховній роботі зі своїми учнями я керуюся Конституцією України, Концепцією національно-патріотичного виховання, Основними орієнтирами виховання, Національною програмою «Діти України», Законом України «Про загальну середню освіту» та ін. Метою роботи є виховання фізично здорової, духовно багатої, самостійно мислячої особистості, яка шанує працю, поважає старших, знає звичаї і традиції рідного краю, любить свою Батьківщину. На педагогічній раді школи виступила з доповіддю «Формування національно-патріотичних якостей в учнів початкової школи».
Починаючи працювати з класом, я поставила такі виховні задачі:
- -виховувати почуття патріотизму, який поєднує любов до рідного краю, Батьківщини, народу, поваги до законів України
- ; -створювати учням умови для розвитку творчих здібностей;
- -формувати активну життєву позицію, залучати кожну дитину до життя колективі;
- -виховувати свідому дисципліну і культуру поведінки; -домагатися сумлінного виконання учнями своїх доручень;
- -навчати дітей переборювати негативні риси характеру;
- -активізувати діяльність за напрямками роботи шкільного самоврядування;
- -надавати кваліфіковану допомогу батькам у питаннях виховання дітей.
Основною метою виховної діяльності є створення оптимального соціально-культурного мікроклімату в колективі, який би сприяв творчому саморозкриттю, саморозвитку, дозволяв би їм легко освоїтись у своєму виховному просторі, спонукав би їх до діяльності, яка б дозволяла їм вступати в реальні відносини з оточуючим світом. Виховна робота із класним колективом побудована на тісній співпраці з соціальним педагогом. Були проведені соціометричні дослідження, різного роду анкетування, оброблені результати яких лягли в основу визначення напрямків та форм виховної роботи.. Ця співпраця сприяла безперервному вивченню школярів. Я мала можливість звертати увагу не тільки на особливості поведінки своїх вихованців, а й на ті зміни, які відбувалися в їхньому розвитку. Співпраця із районним психологом Скляровою Л.В. позитивно вплинула на учнів з низьким рівнем вихованості.
Основними напрямами моєї виховної роботи є:
- ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави. Воно виражається у таких якостях, як патріотизм, національна свідомість, самосвідомість, гордість за приналежність до українського народу. У класі були проведені такі заходи: перший урок "Україна - єдина країна", година спілкування "Люблю тебе ,моя Вітчизно!», розмова в колі «Що я знаю про символи України», акція «Мій подарунок учаснику АТО».А які зворушливі листи були написані для воїнів! У кожному з них – щирі привітання з Новим роком і побажання миру;
- ціннісне ставлення особистості до історичних, культурних і духовних надбань рідного краю, що виявляється у прилученні школярів до пам'яток історії, культури і духовності рідного краю, формуванні мотивації на дотримання традицій, звичаїв, обрядів родини, здатності їх берегти і примножувати. Учні були активними у проведенні Уроків-пам'яті («День пам'яті жертв голодомору і політичних репресій 1932-1933 років», "Ніхто не забутий, ніщо не забуте", "Герої Крутів"), годин спілкування ("День української писемності і мови", "День збройних сил України", «Міжнародний день рідної мови»), урок народознавства "Обряди та звичаї мого краю", .Була проведена загально-шкільна лінійка «День Соборності України». З великою відповідальністю діти готувалися до урочистої лінійки «Посвята в Барвінчата»;
- ціннісне ставлення особистості до сім'ї , родини, людей. Метою є виховання шанобливого ставлення до батьків, сімейних традицій, бажання надати допомогу слабшим і хворим, формування моральних чеснот: чуйності, чесності, справедливості, толерантності, милосердя. Для досягнення поставленої мети учні були залучені до проведення годин спілкування ("Шануй батька й неньку", "Доброта врятує світ"). Позитивний вплив на учнів залишило свято доброти і милосердя «Моя земля-земля моїх батьків». Підготовка та проведення цього заходу сприяла збагаченню знань дітей про свою родину, родовід, рідний край, незалежну Україну.
З метою покращення дружніх стосунків між учнями була проведена загально-гімназійна лінійка «Вчимося жити у мирі та злагоді» та виховна година «Подорож до країни Доброти», родинне свято «Мама люба, добра, мила» зворушило до сліз не тільки мам, а й усіх гостей ,що були на ньому.
Формування ціннісного ставлення до себе, культури здоров,я відбулося через пропагування здорового способу життя, через проведення бесід з техніки безпеки з метою профілактики дитячого травматизму, проведення виховних годин «Здоров,я дітей-головне багатство», «Розкажи про себе».розмови у дружньому колі ("На кого я хочу бути схожим", "Дружба - це..."), круглий стіл ("Культура поведінки у школі, громадських місцях"), класні збори - обговорення проблем класу, підбиття підсумків навчання, звіт про виконання громадських доручень.
З метою формування ціннісного ставлення до природи з учнями проводилися екскурсія в осінній ліс, догляд за кімнатними рослинами, акції «Годівничка»,»Букет замість ялинки». Проведена виховна година «Збережемо чистим довкілля». Батьки класу з радістю завітали до дітей на родинне свято «Осінь -чарівниця».
Формуванню ціннісного ставлення до праці сприяли виховні години «Бджола мала ,а й та працює», «Кожній речі –своє місце», дисциплінарний рейд «Твій зовнішній вигляд».
Трудове виховання та профорієнтаційна робота організовувалась під час озеленення класу, чергування у кабінеті, розвитку навичок самообслуговування, бесід, інтерв,ю з медичним працівником гімназії «За що ми любимо свою професію», ігор практикумів «Моє робоче місце у школі і вдома», рольових ігор «Як живеш ,книго?», «Скибочка хліба». Восени діти приймали участь у трудовому десанті «Ось школа-ось мій дім,нехай чисто буде в нім!»
Ціннісне ставлення особистості до мистецтва, що виявляться в естетичній ерудиції особистості, сприйнятті довкілля як естетичної цінності, розумінні мистецтва як культурної спадщини та надбання українського народу. Були проведені заходи: уявна екскурсія ("Шевченко і Рівненщина"), інсценізація народних традицій та обрядів ("Різдвяна зірка"), години спілкування ("Книга - джерело інформації", "Про красу зовнішню і внутрішню"), конкурс-презентація ("Світ моїх захоплень"). Формування ціннісного ставлення до культури і мистецтва здійснювалось у таких напрямах: учні класу- учасники гімназійних конкурсів малюнків «Осінній вернісаж», «Міліція і ми», виставки робіт з природничого матеріалу. . Гарькуша А.-переможець конкурсу малюнка «Вакцинація від поліомієліта - запорука здоров’я»
Складовою частиною виховання є родинне виховання. Сполучною ланкою між школою та батьками є батьківський комітет, який активно допомагає мені в організації дозвілля дітей, в ремонті класу. .У роботі з батьками використовую колективні бесіди, консультації, збори. На кінець третього навчального року класний колектив став переможцем у шкільному конкурсі «Клас року». Діти отримали почесну грамоту і подарунок.
Я вважаю, якщо батьки, громадськість, школа, зокрема класний керівник, діятимуть злагоджено, співпрацюватимуть з учнями, поважатимуть їхні думки, почуття, то нам вдасться у майбутньому досягти поставленої мети - виховати гармонійно розвинену, духовно багату, самостійно мислячу особистість, справжнього громадянина України.